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Agricultural policy and poverty in Tunisian rural areas: an empirical analysis using agricultural prices and investment / M. Elloumi in New Medit, vol. 11, n. 4 (01/12/2012)
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[article]
Titre : Agricultural policy and poverty in Tunisian rural areas: an empirical analysis using agricultural prices and investment Type de document : objet à 3 dimensions, artefacts, ... Auteurs : M. Elloumi ; B. Dhehibi Année de publication : 01/12/2012 Article en page(s) : p. 2-6 Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre) Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Afrique:Afrique du Nord:Tunisie ; A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Histoire du Monde Rural:Agroéconomie:Politique agricole ; F POPULATIONS - ETUDES DE CAS:D SOCIOLOGIE - ETHNOLOGIE - ANTHROPOLOGIE :4.45 Etablissements humains et utilisation des terres:Zone rurale ; F POPULATIONS - ETUDES DE CAS:Problèmes sociaux:Problème social:Pauvreté Mots-clés : POVERTY AGRICULTURAL POLICIES FARM INCOME REVENU DE L'EXPLOITATION RURAL AREAS PUBLIC INVESTMENT INVESTISSEMENT PUBLIC ECONOMETRIC MODELS MODELE ECONOMETRIQUE TUNISIA 06 - AGRICULTURE. FORÊTS. PÊCHES 6.2 - Politique Agricole Résumé : The aim of the study is to analyse the impact of a reduction in investment in the agricultural sector and the exchange terms degradation on the farmer’s situation from the standpoint of income and standard of living. In order to examine the relationship between the degradation of exchange terms, a decline in public investment and the slow increase in farmer’s income, a time series data sample design was adopted on the basis of an on-going household consumption and budget survey series initiated in 1975. The variables used in both the descriptive and analytical analyses are: the price of primary inputs and agricultural products, the public investment in the agricultural sector and the evolution of farmer income. Results from descriptive analysis highlight a degradation of the farmer’s purchasing power and an unfavourable distribution of growth to employees in this sector. Econometric analysis shows a structural change in the data between the structural adjustment period (mid-1980s until mid- 1990s) and the post-adjustment period, with an acceleration of the degradation of exchange terms during the second period. Finally, a global analysis of the evolution of farmer’s income, according to the output/input price ratios, showed a decrease in farmer’s income, in particular the producers of traditional products.
L’objectif de cette étude est d’analyser l’impact de la réduction des investissements publics dans le secteur agricole et la dégradation des termes de l’échange des produits agricoles sur le revenu et le niveau de vie des exploitants. Afin de vérifier cette relation entre la dégradation des termes de l’échange et la baisse des investissements publics, d’une part, et la faible évolution du revenu des agriculteurs, d’autre part, on a adopté un dispositif de série chronologique, basé sur les données des enquêtes concernant la consommation et le budget des ménages, entreprises à partir de 1975. Le prix des intrants et des produits agricoles primaires, les investissements publics dans le secteur agricole et enfin, l’évolution du revenu des exploitants sont les variables retenues dans l’analyse descriptive et dans l’analyse économétrique. L’analyse descriptive met en évidence une dégradation du pouvoir d’achat des produits agricoles pour les exploitants et une distribution de la croissance défavorable pour les travailleurs de ce secteur. L’analyse économétrique montre un changement de la structure des données entre la période de l’ajustement structurel (du milieu des années 1980 jusqu’au milieu des années 1990) et la période post-ajustement, avec une accélération de la dégradation des termes de l’échange durant la seconde période. Enfin, une analyse globale de l’évolution du revenu des agriculteurs en fonction du rapport de prix entre les produits et les intrants indique une réduction du revenu des agriculteurs et notamment, de ceux qui pratiquent des cultures traditionnelles.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,458,agricultural-pol [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137367
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 2-6[article] Agricultural policy and poverty in Tunisian rural areas: an empirical analysis using agricultural prices and investment [objet à 3 dimensions, artefacts, ...] / M. Elloumi ; B. Dhehibi . - 01/12/2012 . - p. 2-6.
Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre)
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 2-6
Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Afrique:Afrique du Nord:Tunisie ; A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Histoire du Monde Rural:Agroéconomie:Politique agricole ; F POPULATIONS - ETUDES DE CAS:D SOCIOLOGIE - ETHNOLOGIE - ANTHROPOLOGIE :4.45 Etablissements humains et utilisation des terres:Zone rurale ; F POPULATIONS - ETUDES DE CAS:Problèmes sociaux:Problème social:Pauvreté Mots-clés : POVERTY AGRICULTURAL POLICIES FARM INCOME REVENU DE L'EXPLOITATION RURAL AREAS PUBLIC INVESTMENT INVESTISSEMENT PUBLIC ECONOMETRIC MODELS MODELE ECONOMETRIQUE TUNISIA 06 - AGRICULTURE. FORÊTS. PÊCHES 6.2 - Politique Agricole Résumé : The aim of the study is to analyse the impact of a reduction in investment in the agricultural sector and the exchange terms degradation on the farmer’s situation from the standpoint of income and standard of living. In order to examine the relationship between the degradation of exchange terms, a decline in public investment and the slow increase in farmer’s income, a time series data sample design was adopted on the basis of an on-going household consumption and budget survey series initiated in 1975. The variables used in both the descriptive and analytical analyses are: the price of primary inputs and agricultural products, the public investment in the agricultural sector and the evolution of farmer income. Results from descriptive analysis highlight a degradation of the farmer’s purchasing power and an unfavourable distribution of growth to employees in this sector. Econometric analysis shows a structural change in the data between the structural adjustment period (mid-1980s until mid- 1990s) and the post-adjustment period, with an acceleration of the degradation of exchange terms during the second period. Finally, a global analysis of the evolution of farmer’s income, according to the output/input price ratios, showed a decrease in farmer’s income, in particular the producers of traditional products.
L’objectif de cette étude est d’analyser l’impact de la réduction des investissements publics dans le secteur agricole et la dégradation des termes de l’échange des produits agricoles sur le revenu et le niveau de vie des exploitants. Afin de vérifier cette relation entre la dégradation des termes de l’échange et la baisse des investissements publics, d’une part, et la faible évolution du revenu des agriculteurs, d’autre part, on a adopté un dispositif de série chronologique, basé sur les données des enquêtes concernant la consommation et le budget des ménages, entreprises à partir de 1975. Le prix des intrants et des produits agricoles primaires, les investissements publics dans le secteur agricole et enfin, l’évolution du revenu des exploitants sont les variables retenues dans l’analyse descriptive et dans l’analyse économétrique. L’analyse descriptive met en évidence une dégradation du pouvoir d’achat des produits agricoles pour les exploitants et une distribution de la croissance défavorable pour les travailleurs de ce secteur. L’analyse économétrique montre un changement de la structure des données entre la période de l’ajustement structurel (du milieu des années 1980 jusqu’au milieu des années 1990) et la période post-ajustement, avec une accélération de la dégradation des termes de l’échange durant la seconde période. Enfin, une analyse globale de l’évolution du revenu des agriculteurs en fonction du rapport de prix entre les produits et les intrants indique une réduction du revenu des agriculteurs et notamment, de ceux qui pratiquent des cultures traditionnelles.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,458,agricultural-pol [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137367 Analyse de la qualité perçue des viandes par le consommateur Tunisien / M.Z. Dhraief in New Medit, vol. 11, n. 4 (01/12/2012)
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[article]
Titre : Analyse de la qualité perçue des viandes par le consommateur Tunisien Type de document : objet à 3 dimensions, artefacts, ... Auteurs : M.Z. Dhraief ; R. Khaldi Année de publication : 01/12/2012 Article en page(s) : p. 33-40 Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre) Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Afrique:Afrique du Nord:Tunisie ; C ECONOMIE - ECONOMIE SOCIALE ET SOLIDAIRE:Matériaux et produits:Produit agricole:Produit d'origine animale:Viande ; S SCIENCES ET TECHNIQUES:Mathématiques et statistiques:Statistique:Mathématiques statistiques:Analyse statistique:Analyse multivariée:Analyse factorielle Mots-clés : MEAT QUALITY QUALITE CONSUMER BEHAVIOUR COMPORTEMENT DU CONSOMMATEUR FACTOR ANALYSIS TUNISIA 08 - ALIMENTATION 8.1 - Consommation Alimentaire. Comportement Résumé : In Tunisia, meat consumption has known significant quantitative changes over the last years. Food crises have deeply affected the behaviour of consumers towards the quality of products. The present work aims at analyzing the Tunisian consumers’ perception of meat quality. Four dimensions of quality, i.e. “appearance and experience”, “control and guarantee”, “healthiness and diseases”, “professional salesman and purchase place” and four specific consumer types based on their socio-demographic and economic profiles were identified by means of factor and cluster analysis. One third of consumers (30%) are “indifferent” towards all quality attributes and belong to the underprivileged households situated in the south of the country. A low number of “reasonable” consumers are only attached to visual or experienced quality attributes but a more significant share of consumers (40%) seeks attributes related to control and guarantee attributes (brand, origin, controlled product). This type of consumers has higher education and income level. Moreover, a fifth group of consumers is more concerned with healthiness attributes and is represented by older consumers who live especially in the coastal areas of the country. The development of retail will undoubtedly contribute to modifying meat quality perception in Tunisia.
En Tunisie, la consommation de viande a subi ces dernières années des changements importants sur le plan quantitatif. Les crises alimentaires successives ont également affecté le comportement des consommateurs vis-à-vis de la qualité de ces produits. Cet article a pour objectif d’analyser la perception de la qualité des viandes par les consommateurs. Quatre dimensions de qualité: ‘‘apparence et expérience ”, ‘‘contrôle et garantie”, ‘‘santé et maladies” et ‘‘expertise du vendeur et lieu d’achat” et quatre types de consommateurs différents en fonction de leurs profils sociodémographiques et économiques ont été identifiés respectivement par une analyse factorielle et une analyse de classification. Près du tiers des consommateurs (30%) sont “indifférents” à tous les attributs de qualité et appartiennent en majorité aux ménages défavorisés des zones du Sud du pays. Un nombre faible de consommateurs ‘‘modérés” sont seulement attachés à des attributs de qualité visuels ou d’expériences mais une part plus importante de consommateurs (40%) cherche des attributs de qualité liés au contrôle et à la garantie (marque, origine, produit contrôlé) et dont le niveau de scolarité et de revenu sont plus élevés. Le cinquième groupe des enquêtés est plus concerné par des attributs de santé et est représenté par les chefs de ménages plus âgés, situés surtout dans les régions côtières du pays. Le développement de la distribution moderne permettra sans doute de modifier la perception de la qualité des viandes en Tunisie.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,463,analyse-de-la-qu [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137381
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 33-40[article] Analyse de la qualité perçue des viandes par le consommateur Tunisien [objet à 3 dimensions, artefacts, ...] / M.Z. Dhraief ; R. Khaldi . - 01/12/2012 . - p. 33-40.
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Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Afrique:Afrique du Nord:Tunisie ; C ECONOMIE - ECONOMIE SOCIALE ET SOLIDAIRE:Matériaux et produits:Produit agricole:Produit d'origine animale:Viande ; S SCIENCES ET TECHNIQUES:Mathématiques et statistiques:Statistique:Mathématiques statistiques:Analyse statistique:Analyse multivariée:Analyse factorielle Mots-clés : MEAT QUALITY QUALITE CONSUMER BEHAVIOUR COMPORTEMENT DU CONSOMMATEUR FACTOR ANALYSIS TUNISIA 08 - ALIMENTATION 8.1 - Consommation Alimentaire. Comportement Résumé : In Tunisia, meat consumption has known significant quantitative changes over the last years. Food crises have deeply affected the behaviour of consumers towards the quality of products. The present work aims at analyzing the Tunisian consumers’ perception of meat quality. Four dimensions of quality, i.e. “appearance and experience”, “control and guarantee”, “healthiness and diseases”, “professional salesman and purchase place” and four specific consumer types based on their socio-demographic and economic profiles were identified by means of factor and cluster analysis. One third of consumers (30%) are “indifferent” towards all quality attributes and belong to the underprivileged households situated in the south of the country. A low number of “reasonable” consumers are only attached to visual or experienced quality attributes but a more significant share of consumers (40%) seeks attributes related to control and guarantee attributes (brand, origin, controlled product). This type of consumers has higher education and income level. Moreover, a fifth group of consumers is more concerned with healthiness attributes and is represented by older consumers who live especially in the coastal areas of the country. The development of retail will undoubtedly contribute to modifying meat quality perception in Tunisia.
En Tunisie, la consommation de viande a subi ces dernières années des changements importants sur le plan quantitatif. Les crises alimentaires successives ont également affecté le comportement des consommateurs vis-à-vis de la qualité de ces produits. Cet article a pour objectif d’analyser la perception de la qualité des viandes par les consommateurs. Quatre dimensions de qualité: ‘‘apparence et expérience ”, ‘‘contrôle et garantie”, ‘‘santé et maladies” et ‘‘expertise du vendeur et lieu d’achat” et quatre types de consommateurs différents en fonction de leurs profils sociodémographiques et économiques ont été identifiés respectivement par une analyse factorielle et une analyse de classification. Près du tiers des consommateurs (30%) sont “indifférents” à tous les attributs de qualité et appartiennent en majorité aux ménages défavorisés des zones du Sud du pays. Un nombre faible de consommateurs ‘‘modérés” sont seulement attachés à des attributs de qualité visuels ou d’expériences mais une part plus importante de consommateurs (40%) cherche des attributs de qualité liés au contrôle et à la garantie (marque, origine, produit contrôlé) et dont le niveau de scolarité et de revenu sont plus élevés. Le cinquième groupe des enquêtés est plus concerné par des attributs de santé et est représenté par les chefs de ménages plus âgés, situés surtout dans les régions côtières du pays. Le développement de la distribution moderne permettra sans doute de modifier la perception de la qualité des viandes en Tunisie.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,463,analyse-de-la-qu [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137381 Attitude et comportement des opérateurs à l’égard des risques à l’export : cas des exportations des dattes tunisiennes / I. Ayari in New Medit, vol. 11, n. 4 (01/12/2012)
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[article]
Titre : Attitude et comportement des opérateurs à l’égard des risques à l’export : cas des exportations des dattes tunisiennes Type de document : objet à 3 dimensions, artefacts, ... Auteurs : I. Ayari ; N. Bezzai ; S. Ben Slimane ; A. Laajimi Année de publication : 01/12/2012 Article en page(s) : p. 41-48 Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre) Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Afrique:Afrique du Nord:Tunisie ; C ECONOMIE - ECONOMIE SOCIALE ET SOLIDAIRE:Finances et commerce:Finances:Assurance ; F POPULATIONS - ETUDES DE CAS:Exportation Mots-clés : DATES DATTE EXPORTS CLASSIFICATION RISK RISQUE INSURANCE TUNISIA 11 - COMMERCE 11.3 - Commerce Extérieur et International Résumé : The process of market liberalization makes the Tunisian exports of agricultural products face a high competition. Therefore, exploring new market opportunities through the expansion of the traditional markets and the penetration of new ones become necessary. However, such an approach may entail some risks for exporters, especially in the dates sector. The present study aims at analyzing the attitudes of the operators against export risks, especially credit risk, and how they manage them. It is shown that the export activity is strongly based on traditional markets, with little effort of finding new market niches. Through a hierarchical cluster analysis, three classes of exporter’s profiles have been identified, revealing a different risk perception among exporters in addition to the use of payment instruments with no guarantees to exporters and low adhesion to export credit insurance system.
Le processus d’ouverture des marchés et de libéralisation ne cesse de soumettre les exportations tunisiennes des produits agricoles à une forte concurrence, d’où la nécessité de prospecter de nouvelles opportunités commerciales à travers l’extension des marchés traditionnels et la conquête de nouvelles destinations. Néanmoins, une telle démarche n’est pas exempte de risques pour les opérateurs, en particulier dans le secteur dattier, un secteur remarquable et en évolution sur le plan export. Le présent travail se propose d’analyser les attitudes des opérateurs à l’égard des risques à l’export, particulièrement le risque de crédit, et leur manière de les gérer. L’analyse menée a permis de révéler que l’activité export est basée en grande partie sur des marchés traditionnels, avec peu d’effort de recherche de nouvelles niches. Moyennant une analyse de classification hiérarchique, trois classes de profils d’opérateurs ont été identifiées, révélant une différente perception entre les opérateurs ainsi qu’une utilisation d’instruments de paiement ne présentant pas de garantie aux exportateurs et une faible adhésion au système d’assurance crédit à l’export.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,464,attitude-et-comp [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137394
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 41-48[article] Attitude et comportement des opérateurs à l’égard des risques à l’export : cas des exportations des dattes tunisiennes [objet à 3 dimensions, artefacts, ...] / I. Ayari ; N. Bezzai ; S. Ben Slimane ; A. Laajimi . - 01/12/2012 . - p. 41-48.
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Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Afrique:Afrique du Nord:Tunisie ; C ECONOMIE - ECONOMIE SOCIALE ET SOLIDAIRE:Finances et commerce:Finances:Assurance ; F POPULATIONS - ETUDES DE CAS:Exportation Mots-clés : DATES DATTE EXPORTS CLASSIFICATION RISK RISQUE INSURANCE TUNISIA 11 - COMMERCE 11.3 - Commerce Extérieur et International Résumé : The process of market liberalization makes the Tunisian exports of agricultural products face a high competition. Therefore, exploring new market opportunities through the expansion of the traditional markets and the penetration of new ones become necessary. However, such an approach may entail some risks for exporters, especially in the dates sector. The present study aims at analyzing the attitudes of the operators against export risks, especially credit risk, and how they manage them. It is shown that the export activity is strongly based on traditional markets, with little effort of finding new market niches. Through a hierarchical cluster analysis, three classes of exporter’s profiles have been identified, revealing a different risk perception among exporters in addition to the use of payment instruments with no guarantees to exporters and low adhesion to export credit insurance system.
Le processus d’ouverture des marchés et de libéralisation ne cesse de soumettre les exportations tunisiennes des produits agricoles à une forte concurrence, d’où la nécessité de prospecter de nouvelles opportunités commerciales à travers l’extension des marchés traditionnels et la conquête de nouvelles destinations. Néanmoins, une telle démarche n’est pas exempte de risques pour les opérateurs, en particulier dans le secteur dattier, un secteur remarquable et en évolution sur le plan export. Le présent travail se propose d’analyser les attitudes des opérateurs à l’égard des risques à l’export, particulièrement le risque de crédit, et leur manière de les gérer. L’analyse menée a permis de révéler que l’activité export est basée en grande partie sur des marchés traditionnels, avec peu d’effort de recherche de nouvelles niches. Moyennant une analyse de classification hiérarchique, trois classes de profils d’opérateurs ont été identifiées, révélant une différente perception entre les opérateurs ainsi qu’une utilisation d’instruments de paiement ne présentant pas de garantie aux exportateurs et une faible adhésion au système d’assurance crédit à l’export.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,464,attitude-et-comp [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137394 Consumers’ perception about new wines - case of Muscat rosé of Pore (Istria, Croatia) / K. Brscic in New Medit, vol. 11, n. 4 (01/12/2012)
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[article]
Titre : Consumers’ perception about new wines - case of Muscat rosé of Pore (Istria, Croatia) Type de document : objet à 3 dimensions, artefacts, ... Auteurs : K. Brscic ; T. Plavsa ; M. Oplanic Année de publication : 01/12/2012 Article en page(s) : p. 58-64 Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre) Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Ensembles géographiques:Pays méditerranéen:Croatie Mots-clés : WINES VIN CONSUMER BEHAVIOUR COMPORTEMENT DU CONSOMMATEUR MARKET SEGMENTATION SEGMENTATION DU MARCHE CROATIA 08 - ALIMENTATION 8.1 - Consommation Alimentaire. Comportement Résumé : Many researchers pointed out that the lack of marketing knowledge and of the knowledge of new technologies can be the reason for product failure. The aim of the research presented in this paper was to find out the consumers’ preferences about wines made from autochthonous grape variety from Istria, Croatia, namely the Muscat rosé of Poreč. The paper also gives a review of the background literature about wine quality and segmentation in the wine market and presents the results of a research carried out in Croatia. The study indicated that the sweet wine got the best grade and that consumers would like to buy this wine as a gift and/or for a special occasion; thus, this can be the best way to offer this wine to consumers. If winemakers would like to produce different types of wine from this variety, they should create different marketing strategies.
Plusieurs chercheurs ont démontré que des connaissances insuffisantes dans le domaine du marketing et des nouvelles technologies peuvent être à la base de l’échec d’un produit. Le but de cette étude est de découvrir les préférences des consommateurs à l’égard des vins issus d’un cépage local de l’Istrie, Croatie, à savoir le Muscat rosé de Poreč. En même temps, on passera en revue les travaux de la littérature portant sur la qualité du vin et sur la segmentation du marché des vins et on présentera les résultats des recherches réalisées en Croatie. L’étude permettra de démontrer que le vin doux est le plus apprécié et que les consommateurs achèteraient ce produit pour une occasion spéciale et/ou pour l’offrir comme cadeau. Par conséquent, celle-ci pourrait être la manière la plus appropriée d’offrir ce type de vin aux consommateurs. Cependant, si les producteurs entendent produire différents types de vin en utilisant ce cépage, ils devraient envisager des stratégies de marketing différentes.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,466,consumers%E2%80% [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137425
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 58-64[article] Consumers’ perception about new wines - case of Muscat rosé of Pore (Istria, Croatia) [objet à 3 dimensions, artefacts, ...] / K. Brscic ; T. Plavsa ; M. Oplanic . - 01/12/2012 . - p. 58-64.
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in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 58-64
Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Ensembles géographiques:Pays méditerranéen:Croatie Mots-clés : WINES VIN CONSUMER BEHAVIOUR COMPORTEMENT DU CONSOMMATEUR MARKET SEGMENTATION SEGMENTATION DU MARCHE CROATIA 08 - ALIMENTATION 8.1 - Consommation Alimentaire. Comportement Résumé : Many researchers pointed out that the lack of marketing knowledge and of the knowledge of new technologies can be the reason for product failure. The aim of the research presented in this paper was to find out the consumers’ preferences about wines made from autochthonous grape variety from Istria, Croatia, namely the Muscat rosé of Poreč. The paper also gives a review of the background literature about wine quality and segmentation in the wine market and presents the results of a research carried out in Croatia. The study indicated that the sweet wine got the best grade and that consumers would like to buy this wine as a gift and/or for a special occasion; thus, this can be the best way to offer this wine to consumers. If winemakers would like to produce different types of wine from this variety, they should create different marketing strategies.
Plusieurs chercheurs ont démontré que des connaissances insuffisantes dans le domaine du marketing et des nouvelles technologies peuvent être à la base de l’échec d’un produit. Le but de cette étude est de découvrir les préférences des consommateurs à l’égard des vins issus d’un cépage local de l’Istrie, Croatie, à savoir le Muscat rosé de Poreč. En même temps, on passera en revue les travaux de la littérature portant sur la qualité du vin et sur la segmentation du marché des vins et on présentera les résultats des recherches réalisées en Croatie. L’étude permettra de démontrer que le vin doux est le plus apprécié et que les consommateurs achèteraient ce produit pour une occasion spéciale et/ou pour l’offrir comme cadeau. Par conséquent, celle-ci pourrait être la manière la plus appropriée d’offrir ce type de vin aux consommateurs. Cependant, si les producteurs entendent produire différents types de vin en utilisant ce cépage, ils devraient envisager des stratégies de marketing différentes.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,466,consumers%E2%80% [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137425 Diversification in Italian farm systems: are farmers using interlinked strategies ? / L. Dries in New Medit, vol. 11, n. 4 (01/12/2012)
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[article]
Titre : Diversification in Italian farm systems: are farmers using interlinked strategies ? Type de document : objet à 3 dimensions, artefacts, ... Auteurs : L. Dries ; C. Gardebroek ; S Pascucci Année de publication : 01/12/2012 Article en page(s) : p. 7-15 Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre) Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Histoire de l'Europe:Europe occidentale:Italie ; D SOCIOLOGIE - ETHNOLOGIE - ANTHROPOLOGIE:Systèmes sociaux:Milieu social:Capital social A combination of social norms (such as trusts), social networks, relations and ties held by an individual or predominant within a group.Mots-clés : DIVERSIFICATION FARMING SYSTEM SYSTEME DE PRODUCTION STRUCTURAL CHANGE CHANGEMENT STRUCTUREL FARMER BEHAVIOUR COMPORTEMENT DES AGRICULTEURS SOCIAL CAPITAL NETWORK RESEAU ITALY 06 - AGRICULTURE. FORÊTS. PÊCHES 6.4 - Production Agricole. Système de Production Résumé : This paper analyses interlinkages between farm household diversification strategies in rural Italy. The paper contributes to the literature by providing a quantitative analysis of farm household decisions while explicitly taking into account the potential interaction in the choice of diversification strategies. We use data from the 2006 Italian Farm Accountancy Data Network. Diversification is explained based on internal and external characteristics. External determinants include the distance to urban population centers, landscape features and social capital in the local community. Internal determinants include farm size, specialization, tenancy restrictions, labor use and business structure. We apply a multivariate probit model to determine the factors that affect diversification decisions so as to assess the correlation between farmers’ strategies. The results highlight the importance of social capital and networks in developing diversification in Italian rural areas. Furthermore, we find the presence of both synergies and trade-offs in different types of diversification. These results should be taken into account more explicitly when tailoring rural development measures.
Dans ce travail, nous allons parcourir les interconnections entre les stratégies de diversification des ménages agricoles en Italie. L’objectif est d’apporter une contribution aux connaissances à travers une analyse quantitative des décisions des ménages agricoles, considérant explicitement l’interaction potentielle dans le choix des stratégies de diversification. A cette fin, nous allons utiliser des données relevant du Réseau d’information comptable agricole italien de 2006. La diversification est expliquée sur la base des caractéristiques internes et externes. Les déterminants externes incluent la distance aux centres de population urbains, les traits distinctifs du paysage et le capital social dans la communauté locale. Le déterminants internes comprennent la taille de l’exploitation, la spécialisation, les restrictions en matière de location des terres agricoles, l’utilisation de la main d’oeuvre et la structure de l’exploitation. Nous allons appliquer un modèle probit multivarié pour déterminer les facteurs qui influent sur les décisions de diversification afin d’évaluer la corrélation entre les stratégies des exploitants. Les résultats permettront de souligner l’importance du capital social et des réseaux dans la promotion de la diversification dans les espaces ruraux en Italie. En plus, des synergies et des arbitrages dans les différentes formes de diversification seront mis en évidence. Les résultats obtenus devraient être pris en compte plus explicitement lorsqu’on est appelé à élaborer des mesures de développement rural.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,460,diversification- [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137444
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 7-15[article] Diversification in Italian farm systems: are farmers using interlinked strategies ? [objet à 3 dimensions, artefacts, ...] / L. Dries ; C. Gardebroek ; S Pascucci . - 01/12/2012 . - p. 7-15.
Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre)
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 7-15
Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Histoire de l'Europe:Europe occidentale:Italie ; D SOCIOLOGIE - ETHNOLOGIE - ANTHROPOLOGIE:Systèmes sociaux:Milieu social:Capital social A combination of social norms (such as trusts), social networks, relations and ties held by an individual or predominant within a group.Mots-clés : DIVERSIFICATION FARMING SYSTEM SYSTEME DE PRODUCTION STRUCTURAL CHANGE CHANGEMENT STRUCTUREL FARMER BEHAVIOUR COMPORTEMENT DES AGRICULTEURS SOCIAL CAPITAL NETWORK RESEAU ITALY 06 - AGRICULTURE. FORÊTS. PÊCHES 6.4 - Production Agricole. Système de Production Résumé : This paper analyses interlinkages between farm household diversification strategies in rural Italy. The paper contributes to the literature by providing a quantitative analysis of farm household decisions while explicitly taking into account the potential interaction in the choice of diversification strategies. We use data from the 2006 Italian Farm Accountancy Data Network. Diversification is explained based on internal and external characteristics. External determinants include the distance to urban population centers, landscape features and social capital in the local community. Internal determinants include farm size, specialization, tenancy restrictions, labor use and business structure. We apply a multivariate probit model to determine the factors that affect diversification decisions so as to assess the correlation between farmers’ strategies. The results highlight the importance of social capital and networks in developing diversification in Italian rural areas. Furthermore, we find the presence of both synergies and trade-offs in different types of diversification. These results should be taken into account more explicitly when tailoring rural development measures.
Dans ce travail, nous allons parcourir les interconnections entre les stratégies de diversification des ménages agricoles en Italie. L’objectif est d’apporter une contribution aux connaissances à travers une analyse quantitative des décisions des ménages agricoles, considérant explicitement l’interaction potentielle dans le choix des stratégies de diversification. A cette fin, nous allons utiliser des données relevant du Réseau d’information comptable agricole italien de 2006. La diversification est expliquée sur la base des caractéristiques internes et externes. Les déterminants externes incluent la distance aux centres de population urbains, les traits distinctifs du paysage et le capital social dans la communauté locale. Le déterminants internes comprennent la taille de l’exploitation, la spécialisation, les restrictions en matière de location des terres agricoles, l’utilisation de la main d’oeuvre et la structure de l’exploitation. Nous allons appliquer un modèle probit multivarié pour déterminer les facteurs qui influent sur les décisions de diversification afin d’évaluer la corrélation entre les stratégies des exploitants. Les résultats permettront de souligner l’importance du capital social et des réseaux dans la promotion de la diversification dans les espaces ruraux en Italie. En plus, des synergies et des arbitrages dans les différentes formes de diversification seront mis en évidence. Les résultats obtenus devraient être pris en compte plus explicitement lorsqu’on est appelé à élaborer des mesures de développement rural.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,460,diversification- [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137444 Empirical investigation of the real input-output relation in agricultural production / G. Koutouzidou in New Medit, vol. 11, n. 4 (01/12/2012)
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[article]
Titre : Empirical investigation of the real input-output relation in agricultural production Type de document : objet à 3 dimensions, artefacts, ... Auteurs : G. Koutouzidou ; A. Theodoridis Année de publication : 01/12/2012 Article en page(s) : p. 16-22 Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre) Mots-clés : PRODUCTION FUNCTIONS FONCTION DE PRODUCTION DATA ENVELOPMENT ANALYSIS ANALYSE DE L'ENVELOPPEMENT DES DONNEES EFFICIENCY EFFICACITE FARMS EXPLOITATION AGRICOLE 06 - AGRICULTURE. FORÊTS. PÊCHES 6.5 - Gestion des Exploitations Résumé : This study describes the real nature of the input-output relation by combining parametric and non-parametric methods. Data Envelopment Analysis is applied as complement to regression analysis in order to overcome the drawback of the parametric approach, which assumes that all units operate efficiently. By using data from a sample of 365 farms, technical efficiency is estimated; farms are then divided into production function models, which correspond to different efficiency levels. The results show that the parameters of the whole data set and those of the efficient group differ substantially, indicating that the existence of inefficiency leads to inconsistent estimations.
Dans cet article, nous allons explorer la nature de la relation intrants-extrants, en combinant des méthodes paramétriques et non-paramétriques. Outre l’analyse de régression, nous allons appliquer l’analyse d’enveloppement des données (DEA) pour surmonter les limites de l’approche paramétrique, qui suppose des unités de production efficaces. En utilisant les données relatives à un échantillon de 365 exploitations, nous allons évaluer l’efficacité technique. Ensuite, les exploitations seront divisées selon des modèles de fonction de production, correspondant aux différents niveaux d’efficacité. Les résultats vont démontrent que les paramètres de l’ensemble des données retenues et les paramètres du groupe efficace sont substantiellement différents, indiquant ainsi que l’inefficacité conduit à des erreurs d’estimations.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,461,empirical-invest [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137465
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 16-22[article] Empirical investigation of the real input-output relation in agricultural production [objet à 3 dimensions, artefacts, ...] / G. Koutouzidou ; A. Theodoridis . - 01/12/2012 . - p. 16-22.
Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre)
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 16-22
Mots-clés : PRODUCTION FUNCTIONS FONCTION DE PRODUCTION DATA ENVELOPMENT ANALYSIS ANALYSE DE L'ENVELOPPEMENT DES DONNEES EFFICIENCY EFFICACITE FARMS EXPLOITATION AGRICOLE 06 - AGRICULTURE. FORÊTS. PÊCHES 6.5 - Gestion des Exploitations Résumé : This study describes the real nature of the input-output relation by combining parametric and non-parametric methods. Data Envelopment Analysis is applied as complement to regression analysis in order to overcome the drawback of the parametric approach, which assumes that all units operate efficiently. By using data from a sample of 365 farms, technical efficiency is estimated; farms are then divided into production function models, which correspond to different efficiency levels. The results show that the parameters of the whole data set and those of the efficient group differ substantially, indicating that the existence of inefficiency leads to inconsistent estimations.
Dans cet article, nous allons explorer la nature de la relation intrants-extrants, en combinant des méthodes paramétriques et non-paramétriques. Outre l’analyse de régression, nous allons appliquer l’analyse d’enveloppement des données (DEA) pour surmonter les limites de l’approche paramétrique, qui suppose des unités de production efficaces. En utilisant les données relatives à un échantillon de 365 exploitations, nous allons évaluer l’efficacité technique. Ensuite, les exploitations seront divisées selon des modèles de fonction de production, correspondant aux différents niveaux d’efficacité. Les résultats vont démontrent que les paramètres de l’ensemble des données retenues et les paramètres du groupe efficace sont substantiellement différents, indiquant ainsi que l’inefficacité conduit à des erreurs d’estimations.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,461,empirical-invest [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137465 Structure et contraintes de la filière dattes en Algérie / S.E. Benziouche in New Medit, vol. 11, n. 4 (01/12/2012)
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[article]
Titre : Structure et contraintes de la filière dattes en Algérie Type de document : objet à 3 dimensions, artefacts, ... Auteurs : S.E. Benziouche ; F. Cheriet Année de publication : 01/12/2012 Article en page(s) : p. 49-57 Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre) Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Afrique:Afrique du Nord:Algérie ; S SCIENCES ET TECHNIQUES:Mathématiques et statistiques:Statistique:Donnée statistique Mots-clés : DATES DATTE CHANNEL FILIERE PRODUCTION DATA DONNEE DE PRODUCTION STATISTICAL DATA ALGERIA 06 - AGRICULTURE. FORÊTS. PÊCHES 6.4 - Production Agricole. Système de Production Résumé : Date industry in Algeria is faced with many challenges due to the technical and social conditions of production. Our study aims to precisely identify these constraints through an analysis of the industry structure in the region of Ouadi Righ (South of Algeria). Our empirical work was conducted through a combination of two complementary methodological approaches: a questionnaire based survey carried out on 169 farms in the region and a series of interviews with leaders of agricultural institutions and financing organizations of the sector. Results allowed us to identify the main constraints. The most important ones are: structural, which refers to the owners who do not invest much money to renew and maintain palm trees; and institutional, resulting in a lack of technical, financial and organizational support to producers.
La filière dattes en Algérie connaît de nombreuses difficultés liées à la fois aux conditions techniques et sociales de la production. L’objet de ce travail est d’identifier de manière précise ces contraintes à travers l’examen de la structure de la filière dans la région d’Oued Righ (Sud-Est algérien). Le travail de terrain a été mené à travers la combinaison de deux démarches méthodologiques complémentaires; une enquête par questionnaire menée auprès de 169 exploitations de la région et une série d’entretiens auprès des responsables des institutions agricoles et de financement de la filière. L’exploitation des résultats de l’enquête nous a permis d’identifier les principales contraintes. Les plus importantes sont de deux ordres; structurel, par rapport à la propriété conduisant le plus souvent à un sous-investissement dans le renouvellement et l’entretien des palmeraies; institutionnel, soulignant un manque d’accompagnement technique, financier et organisationnel des producteurs.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,465,structure-et-con [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137666
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 49-57[article] Structure et contraintes de la filière dattes en Algérie [objet à 3 dimensions, artefacts, ...] / S.E. Benziouche ; F. Cheriet . - 01/12/2012 . - p. 49-57.
Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre)
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 49-57
Catégories : A HISTOIRE - Pays et ensemble de pays:Afrique:Afrique du Nord:Algérie ; S SCIENCES ET TECHNIQUES:Mathématiques et statistiques:Statistique:Donnée statistique Mots-clés : DATES DATTE CHANNEL FILIERE PRODUCTION DATA DONNEE DE PRODUCTION STATISTICAL DATA ALGERIA 06 - AGRICULTURE. FORÊTS. PÊCHES 6.4 - Production Agricole. Système de Production Résumé : Date industry in Algeria is faced with many challenges due to the technical and social conditions of production. Our study aims to precisely identify these constraints through an analysis of the industry structure in the region of Ouadi Righ (South of Algeria). Our empirical work was conducted through a combination of two complementary methodological approaches: a questionnaire based survey carried out on 169 farms in the region and a series of interviews with leaders of agricultural institutions and financing organizations of the sector. Results allowed us to identify the main constraints. The most important ones are: structural, which refers to the owners who do not invest much money to renew and maintain palm trees; and institutional, resulting in a lack of technical, financial and organizational support to producers.
La filière dattes en Algérie connaît de nombreuses difficultés liées à la fois aux conditions techniques et sociales de la production. L’objet de ce travail est d’identifier de manière précise ces contraintes à travers l’examen de la structure de la filière dans la région d’Oued Righ (Sud-Est algérien). Le travail de terrain a été mené à travers la combinaison de deux démarches méthodologiques complémentaires; une enquête par questionnaire menée auprès de 169 exploitations de la région et une série d’entretiens auprès des responsables des institutions agricoles et de financement de la filière. L’exploitation des résultats de l’enquête nous a permis d’identifier les principales contraintes. Les plus importantes sont de deux ordres; structurel, par rapport à la propriété conduisant le plus souvent à un sous-investissement dans le renouvellement et l’entretien des palmeraies; institutionnel, soulignant un manque d’accompagnement technique, financier et organisationnel des producteurs.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,465,structure-et-con [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137666 The wine distribution systems over the world: an explorative survey / E. Pomarici in New Medit, vol. 11, n. 4 (01/12/2012)
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Titre : The wine distribution systems over the world: an explorative survey Type de document : objet à 3 dimensions, artefacts, ... Auteurs : E. Pomarici ; D. Catapano ; F. Boccia Année de publication : 01/12/2012 Article en page(s) : p. 23-32 Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre) Catégories : S SCIENCES ET TECHNIQUES:Ressources naturelles:Ressources naturelles:Ressources alimentaires:Consommation alimentaire Mots-clés : WINES VIN MARKETING CHANNELS CIRCUIT DE COMMERCIALISATION FOOD CONSUMPTION ECONOMIC DISTRIBUTION DISTRIBUTION ECONOMIQUE 11 - COMMERCE 11.2 - Commercialisation. Distribution Résumé : The purpose of this paper is to show the diversity in the areas of consumption and purchase channels, to highlight the dynamics of evolution still in progress in order to understand the wine distribution systems; it also tries to provide a useful interpretation for the orientation of commercial promotion and development in the various countries of wine destination. The work is divided as follows: firstly, we provide summary notes on wine distribution system, through a complete picture of access points to wine consumption, both for off-trade and on-trade channels, in addition to the role of distribution intermediaries. The research is illustrated, with indication of the methodology used and the analysis of the data collected. Finally, based on the results of the research, we raise some brief remarks on the work carried out and provide some indications that stem from our analysis.
L’objectif de ce travail est d’attirer l’attention sur les différences au niveau de la consommation et des canaux d’achat du vin et de décrire la dynamique de l’évolution en cours pour mieux comprendre les systèmes actuels de distribution de ce produit. En plus, nous essaierons d’avancer une interprétation utile pour orienter la promotion commerciale et le développement du marché du vin dans les différents pays. Dans un premier temps, nous allons présenter des notes de synthèse sur le système de distribution du vin, en donnant un aperçu global des points d’accès à la consommation du vin, pour les circuits off-trade et on-trade, et en mettant en évidence le rôle des intermédiaires de la distribution. Nous allons également préciser la méthodologie utilisée et présenter l‘analyse effectuée sur les données collectées. Enfin, sur la base des résultats de cette étude, nous allons faire des considérations sur le travail réalisé et fournir des indications sur les enjeux majeurs analysés.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,462,the-wine-distrib [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137717
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 23-32[article] The wine distribution systems over the world: an explorative survey [objet à 3 dimensions, artefacts, ...] / E. Pomarici ; D. Catapano ; F. Boccia . - 01/12/2012 . - p. 23-32.
Langues : Anglais (eng) Français (fre) Italien (ita) Langues originales : Anglais (eng) Français (fre)
in New Medit > vol. 11, n. 4 (01/12/2012) . - p. 23-32
Catégories : S SCIENCES ET TECHNIQUES:Ressources naturelles:Ressources naturelles:Ressources alimentaires:Consommation alimentaire Mots-clés : WINES VIN MARKETING CHANNELS CIRCUIT DE COMMERCIALISATION FOOD CONSUMPTION ECONOMIC DISTRIBUTION DISTRIBUTION ECONOMIQUE 11 - COMMERCE 11.2 - Commercialisation. Distribution Résumé : The purpose of this paper is to show the diversity in the areas of consumption and purchase channels, to highlight the dynamics of evolution still in progress in order to understand the wine distribution systems; it also tries to provide a useful interpretation for the orientation of commercial promotion and development in the various countries of wine destination. The work is divided as follows: firstly, we provide summary notes on wine distribution system, through a complete picture of access points to wine consumption, both for off-trade and on-trade channels, in addition to the role of distribution intermediaries. The research is illustrated, with indication of the methodology used and the analysis of the data collected. Finally, based on the results of the research, we raise some brief remarks on the work carried out and provide some indications that stem from our analysis.
L’objectif de ce travail est d’attirer l’attention sur les différences au niveau de la consommation et des canaux d’achat du vin et de décrire la dynamique de l’évolution en cours pour mieux comprendre les systèmes actuels de distribution de ce produit. En plus, nous essaierons d’avancer une interprétation utile pour orienter la promotion commerciale et le développement du marché du vin dans les différents pays. Dans un premier temps, nous allons présenter des notes de synthèse sur le système de distribution du vin, en donnant un aperçu global des points d’accès à la consommation du vin, pour les circuits off-trade et on-trade, et en mettant en évidence le rôle des intermédiaires de la distribution. Nous allons également préciser la méthodologie utilisée et présenter l‘analyse effectuée sur les données collectées. Enfin, sur la base des résultats de cette étude, nous allons faire des considérations sur le travail réalisé et fournir des indications sur les enjeux majeurs analysés.En ligne : http://newmedit.iamb.it/edizioni_new_medit,229,229,2012,103,462,the-wine-distrib [...] Permalink : https://cs.iut.univ-tours.fr/index.php?lvl=notice_display&id=137717